vineri, 2 iunie 2017

La 50 de ani după războiul de șase zile, evreii israelieni reflectă asupra victoriei

Foto: O tunel izraelian trece prin strâmtoarea Tiran lângă Sharm el-Sheikh, Egipt, pe vârful sudic al Peninsulei Sinai, la 8 iunie 1967, în timpul războiului de șase zile.
Ron Kronish a fost un student american, când Israelul a învins armatele egiptene, siriene și iordaniene în timpul Războiului de șase zile din 1967.

Războiul, al cărui 50 de ani va fi marcat luni (5 iunie), a avut un efect profund asupra multor evrei israelieni și ai diasporei, care se simte până astăzi.

Evreii - la fel ca mulți creștini - au privit capturarea Israelului de Ierusalimul de Est și a West Bank din Iordania ca un miracol. Israelul a bătut trei țări mult mai mari și, pentru prima dată în 2000 de ani, locurile sfinte evreiești erau în mâinile evreilor.

Dar războiul, care a văzut și captura Golanilor, Gaza și Sinai, a dus la deplasarea a 325.000 de palestinieni. (Există acum aproximativ 2,5 milioane de refugiați și descendenții acestora care trăiesc în Cisiordania, Israelul a renunțat la Sinai și la Fâșia Gaza.)

Pentru Kronish, acum 70 de ani și un rabin de reformă dedicat consolidării păcii interreligioase, victoria izbucnită de fulgerul Israelului asupra vecinilor săi ostili "a fost o schimbare de viață. A făcut ca identitatea noastră evreiască să fie foarte centrata pe Israel ".

Până atunci, a spus Kronish, tinerii activiști evrei americani erau în mare parte preocupați de războiul din Vietnam și de mișcarea drepturilor civile americane.

"Am fost prins în victorie, am simțit că se întâmplă istoria și am vrut să fac parte din ea", a spus Kronish. Ca și în cazul a zeci de mii de alți americani nord-americani, războiul ia determinat să se mute în Israel, deși câțiva ani mai târziu.

Războiul, care a reunit partea de est și de vest a Ierusalimului, a inspirat, de asemenea, evreii fiind persecutați în ceea ce era atunci Uniunea Sovietică pentru a lupta pentru dreptul de a emigra și de a-și practica liber religia.

"Când soldații forțelor de apărare ale Israelului au izbucnit prin porțile orașului vechi al Ierusalimului, au lovit de asemenea o gaură în Cortina de fier, inspirându-ne evreii sovietici să înceapă lupta noastră pentru libertate", a reamintit Natan Sharansky, fost refuzenic sovietic și actual Președinte al Agenției Evreiești pentru Israel.

Yossi Klein Halevi, un coleg senior la Institutul Shalom Hartman și autorul "Like Dreamers", care examinează ideologiile divergente care au format Israelul de la războiul de șase zile, a declarat că războiul a creat două tipuri de israelieni:

"Sunt aceia ale căror amintiri primare din mai 1967 sunt simțul fricii existențiale, al singurătății și al abandonului mondial. Apoi, există israelienii din iunie 1967, a căror experiență principală din război a fost una de împuternicire și care insistă că Israelul trebuie să-și asume responsabilitatea pentru consecințele morale ale puterii ".

În practică, Halevi a spus că majoritatea israelienilor au elemente de ambele sensibilități, iar dezbaterea politică privind renunțarea la țara pe care Israelul a capturat-o în timpul războiului "este adesea între care din aceste experiențe este mai puternică astăzi".

"Suntem un popor încă amenințat existențial sau sub asediu sau un popor care cunoaște puterea fără precedent și se confruntă cu dileme morale agonizante" față de palestinieni? "Răspunsul meu la ambele întrebări este da", a spus Halevi.

Ceea ce face dezbaterea atât de dificilă este că Israelul se confruntă încă cu amenințări pe termen lung din partea Iranului, Hezbollah, Hamas și grupul islamic de stat, a spus Halevi, menționând că "există sute de mii de rachete și rachete destinate orașelor israeliene".

Pe de altă parte, "dezintegrarea" politică a multor părți din Orientul Mijlociu "a pus capăt oricărei amenințări convenționale credibile pentru Israel și un număr tot mai mare de lideri arabi caută Israelul să apere lumea sunită împotriva expansiunii iraniene", a spus Halevi.

Yisrael Medad, un activist colonist american și locuitor al așezării Shilo din partea băncii de la West Bank, consideră că nu există nicio contradicție între viața pe uscat pe care Israelul a capturat-o în 1967 - majoritatea pe care palestinienii o pretind ca fiind proprie - și valori morale iudaice.

Shilo, a spus Medad, a fost un oraș evreiesc în vremurile biblice și "dacă arabii refuză să facă pace, refuză să negocieze, ei sunt cei care sunt imorali".

Țara biblică a Israelului "este patria noastră și arabii au întreprins, între anii 1920 și 1948, curățiți etnic evreii care locuiau în Ierusalim, Gus Etzion, Hebron și Gaza. Oamenii uită acel capitol al istoriei ", a spus Medad.

La zeci de ani după războiul de șase zile, Kronish - care locuiește în Ierusalim, și-a crescut copiii aici și acum este mai mult pensionat - a spus că era "naiv și entuziast" când a emigrat în 1979.

"Nu m-am gândit la consecințele a ceea ce ar însemna să domnească peste un alt popor", a spus el. "Ce ar însemna să ai o democrație adecvată. Ceea ce urma să facă pentru morala și etica noastră. Nu era în mintea mea. "

Ceea ce nu înseamnă că regretă că sa mutat în Israel.

"În general, mă simt pozitiv față de Israel. E casa mea. Dezamăgirea mea în ultimii ani provine din eșecul guvernelor Israelului de a căuta în mod serios pacea cu vecinii noștri. Aș fi fericit dacă palestinienii ar fi pregătiți să facă compromisuri dureroase similare ".

Mutarea în Israel "mi-a permis să contribuie la relațiile pașnice dintre oamenii de diferite credințe. Cred încă că este posibilă pacea ", a spus Kronish.

Michele Chabin este corespondent al RNS "Ierusalim
 serviciul de știri Relgion
Traducere libera

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu